Žádné překvapení: Kliknutí se propadly hluboko, když obrázky, informace o článcích byly odstraněny z nových výsledků v SERP.

Google měl za cíl ukázat potenciál „nedomyšlených následků“ nových ustanovení o autorském právu, které vyžadují poplatky za to, když je obsah ukázán ve výsledcích vyhledávání.
 
Minulý měsíc Google spustil experiment, aby „pochopil, jaký bude dopad nového a zamýšleného evropského nařízení o autorských právech na naše uživatele a vydavatelské partnery.“ Nové výsledky vyhledávání ukazovaly odkazy, ale žádné popisy ani obrázky, neúplné titulky příběhů a také tituly stránky bez žádného kontextu.
 
Nahé výsledky vyhledávání Google. Experiment měl ukázat (dopředu) změny ve výsledcích vyhledávání Google, které společnost chystá učinit v návaznosti na Článek 11 nařízení EU, které požaduje, aby internetové vyhledávače a také propagátoři zpráv a novinek platili licenční poplatky kdykoliv, když jsou prezentovány příspěvky obsahu vydavatelů třetích stran.
 
Nařízení má za účel „harmonizovat“ autorské právo napříč Evropou (a dotovat vydavatele). Toto nařízení bylo uvítáno mnoha velkými evropskými vydavateli, avšak stejně tak kritizováno advokáty za svobodu slova a spousty malými on-line vydavateli.
 
Potenciální výsledky vyhledávání Google po aplikaci článku 11. nařízení EU

Skoro polovina kliknutí prostě zmizela. Google nyní hlásí výsledky jeho experimentu s novými výsledky vyhledávání pro EU. Podle příspěvku na blogu Google „všechny verze našeho experimentu vyústily v podstatný pokles provozu pro všechny nové vydavatele.“ Společnost to vysvětlila tak, že: „kde se ukazovaly titulky publikací, URL a video náhledy“, tam byl pokles provozu až o čtyřicet pět procent pro nové stránky.
 
Google také sdělil, že „další nedomyšlený důsledek legislativy, která měla za účel podpořit vysoce kvalitní žurnalistiku.“
 
Google navrhuje, aby článek 11 evropského nařízení povolil tradiční výsledky vyhledávání Google s „limitovanými náhledy – ať už na základě textu či dalších vizuálních formátů jako jsou náhledové fotky apod,“, aby podpořil kliknutí. Také chce, aby vydavatelé měli možnost vzdát se licenčních poplatků.
 
Někteří podporovatelé nařízení a článku 11 se pravděpodobně bojí, že by ti, co se vzdají poplatků, skončili upřednostnění ve výsledcích vyhledávání, které by značnou částí holdovaly těmto vydavatelům. Avšak Google tvrdí, že: „Pokud by se výsledky vyhledávání seřazovaly podle platby poplatků a ne podle kvality, které je rozhodujícím faktorem, jestli vůbec uživatelé daný obsah ve výsledcích uvidí, tak by to bylo špatné nejen pro uživatele, ale také pro menší vydavatele, které se tímto snažíme chránit.“
 
Proč by vás to mělo zajímat. Google očividně očekával, že jeho experiment s nahými výsledky vyhledávání vyústí v daleko menší počet kliknutí pro vydavatele, za účelem toho, aby dostal do rukou pádný argument, kterým by se mohl změnit jazyk a znění článku 11. Byť vydavatelé nemohou nutit Google, aby ukázal jejich obsah, i když zaplatili licenční poplatky.
 
Tohle je pravděpodobně daleko lepší přístup, který může být vyjednán, než ten, který má být implementován. Problém těchto ustanovení, které mají podpořit žurnalistiku, by mohl být separován od diskuze, která zahrnuje harmonii autorských zájmů s „férovým užitím“ zpravodajského obsahu ve výsledcích vyhledávání.